Kun paljastuu että
opiskelen muinaistiedettä vastataan paremman puutteessa: ”Se on mielenkiintoista”.
Mielenkiintoinen ei riitä. Sanottaisiinko samoin silloin, jos
ilmoittaisin olevani taloustieteilijä tai opiskelevani yleistä
valtiotiedettä? Vallitsevaan asenteeseen kuuluu, että arkeologia ei
ole sinänsä mitään välttämätöntä, mutta kuuluhan
sivistysvaltioon se, että humanistitkin pääsevät vähän
toteuttelemaan itseään ja arkeologisista kaivauksista saa aina
kivan tunnelmakuvauksen paikallislehteen silloin, jos mitään vakavaa ei ole tapahtunut. Tunnetusti arkeologiaa käsittelevien
lehtijuttujen tieteellisen sisällön kanssa toimittajat ottavat
rennosti, luultavastikin sen vuoksi, etteivät koe olevansa
tekemisissä oikeiden tieteentekijöiden kanssa. Arkeologian
ajatellaan olevan kauniiden esineiden etsimistä maasta. Ehkä
parhaimmillaan suomalaisten juurten etsimistä.
Asiantuntijat
perustelevat ajan ilmiöitä muinaisuuksilla. Niin tehtiin jo
muinaisuuksissa ja niin tehdään edelleen. Taannoinen
lehtikirjoittaja kirjoitti rasismin olevan ihmisillä geeneissä ja
aloitti perustelunsa kivikaudesta, jolloin hänen mukaansa
ihmisyhteisöt liikuskelivat omissa oloissaan suhtautuen vieraisiin
yhteisöihin pelokkaan vihamielisesti. Muinaistutkijat tietävät,
että näin ei ole vaan maailma on ollut globaali jo kivikaudella.
Taloustieteilijät saattavat kertoa mutkattomasti, että luonnontilassa
ihmisten välillä vallitsee kysynnän ja tarjonnan laki, vaikka usein
metsästäjä- keräilijäyhteisön vaihtotaloutta saattaa kuvailla
paremminkin palveluksen ja vastapalveluksen laki. Paleoruokavaliota
pidetään terveellisenä. Onko vielä tutkittu, mitä ruokia
paleoliittiseen ruokavalioon missäkin päin maailmaa todella kuului?
Arkeologia on
tärkeää. Ellei nykyajan ilmiöiden esihistoriallisia juuria
ymmärretä, nykyajan ilmiöitä ei täysin ymmärretä. Lienee yleisesti
tunnustettua, että historiasta kannattaa ottaa opiksi tätä päivää
ja tulevaisuutta koskevia päätöksiä laadittaessa. Silloin kun
mietitään, kuinka ydinjätteen loppusijoitusluolan suulle
asetettavassa taulussa saadaan paikan vaarallisuus ilmaistuksi siten,
että luolan suulle viiden tuhannen vuoden kuluttua eksyvä ihminen
myös ymmärtää asian, on työryhmässä oltava historioitsijan
lisäksi myös muinaistieteilijä. Ennenkuin rakentavaa
maahanmuuttokeskustelua edes kannattaa aloittaa, olisi tehtävä
selväksi, että kaikki maailman kulttuurit ovat kokoelmia muualta
tulleista vaikutteista. Suomenkin alueen koko menneisyydessä on kyse
maailmanverkoston välityksellä toimivasta kulttuuri- ja
geenivaihdosta. Muinaistieteilijä ymmärtää tämän. Miksi hän ei
kerro sitä?

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti